THE COCOON ™: Oct 21, 2008
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

21 October 2008

Celoteh kami

0 EDITOR COMPLAINING
setiap orang perlukan kawan, teman, geng, orang-orang yang kita boleh berhubung.
tapi apakah itu kawan? geng warung kopi, member perjuangan, member lepak-lepak,
rakan-rakan sekoloah atau kawan-kawan yang bersama kita semasa kita kecil.
tak ada prejudis, tak ada perbezaan, tak ada pertandingan, tak ada persaingan.
sehingga suatu hari kita belajar untuk buka mata dan kita mulai nampak dunia
bukan lagi sekadar hitam dan putih.

tak ada hal. sekarang ni setakat nak buat call memang cepat dan pantas.
tak payah keluar rumah, tak payah bangun kerusi,
tenung skrin komputer.. kletak..kletuk..bunyi keyboard.
boleh suka benda yang sama. tak suka pun tak apa.
kenal tak kenal belakang cerita
risiko kita tanggung sendiri
kerana persahabatan adalah sesuatu pengembaraan yang tidak di boleh di duga

kita meneruskan hidup mencari kawan, teman dan rakan untuk
mengisi kekosongan tanpa menyedari mereka ada dihadapan kita.
hanya menunggu masa untuk menemukan kita kembali, hanya menunggu
keadaan yang akan menentukan arah persahabatan.

seperti surat-surat kiriman kenalan yang jauh dan dekat
kita mengembara dari satu tempat ke tempat yang lain. membawa bersama kenangan manis
dan impian di dunia ini kita kongsi. seperti sebutir habuk yang ditiup angin.
kita mencari ketentuan hidup dan arah masa depan.

kita memikul beban, dan pengalaman pahit yang ingin kita tinggalkan.
kisah silam yang ingin kita lupakan. berpegang pada harapan,
untuk memulakan hidup yang baru.


suatu hari kita akan sedar, melakukan kesilapan adalah lumrah
perjalanan hidup yang akan mendewasakan kita.
nak tak nak, kita terpaksa membuat pilihan dan berhadapan
pelbagai dugaan dalam meneruskan pengemabaraan yang taidak dapat di elakkan.
pengembaraan yang akan membawa kita ke tempat yang baru dan yang akan membawa kita
pulang.

terikat, terkongkong, terkurung.
kita mencari jalan untuk melepaskan diri dari kemelut lama.
yang ikut kita kemana saje kita pergi.
kita tak boleh lari tapi kita beranikan diri.
tabah untuk mencari ruang, untuk mencari kebebasan.

akhirnya ruang, membuatkan kita leka lupa dan lalai, memaksa kita berfikir.
membebankan kita, membebaskan kita, melemas dan menelan kita semula.
bila dunia kita lumpuh, kita belajar untuk bangun semula.
kita makan, minum, dan membuang masa seperti biasa.
tanpa meneydari segalanya sudah pun berubah.

setiap yang kita lakukan mesti dengan caranya.
nak buat minuman sedap, gula, air, susu, mesti secukup rasa.
nak masak lauk, kena pilih bahan,
kena pandai kawal api, dan sukatan rencah perlu tepat.
tak lebih, tak kurang.
untuk menjadikannya sesuatu yang dinikmati.
kerana setiap kesilapan... boleh menjejaskan.

seperti juga dalam bercinta.lebih kurang sama aje.
itu dan ini mesti ada.
mesti ada keinginan dan mesti ada kemahuan.
baru boleh suka sama suka.
dan dalam persahabatan, diperlukan keserasian dan keikhlasan.
baru la oleh ngam.
dan dalam kenal mengenal antara satu sama lain pula,
mesti ada kesabaran, dan kesefahaman.


Akhirnya bila kita bertemu dan saling berkenalan,
bila kita sudah sehaluan,
hanya masa akan menentukan perjalanan persahabatan kita.

menunggu,
rasanya sepanjang hidup kita,
kita asyik menunggu.
menunggu masa,
menunggu peluang,
menunggu nasib.
menungu tanpa penghujung. sehingga kita asyik bertanyakan
bila...bila...bila...sampai bila.
tetapi macam mana bosan, jemu, jenuh menunggu...
kita terpaksa menunggu.
dah jadi macam perkerjaan pulak atau suatu bidang,
yang tidak mendatangkan hasil.
tapi kadang-kadang, menunggu tu kita rasa berbaloi jugak.
bila kawan-kawan ada disamping kita.


kita sedar perjalanan yang mendewasakan kita tidak akan mudah seperti
yang kita impikan.
hubungan yang kita jalinkan menjadi semakin rumit.
badan yang bertungkus lumus menampung hidup semakin penat.
hati yang kita harap akan lembut, menjadi semakin keras.
dan kesunyian yang membelengu diri,
menjadikan kita semakin teringin.
untuk mencapai kebahagian dan kesempurnaan.
kita tahu..bukannya tak tahu..
kita perlu berani membebaskan diri.
berani untuk melupakan kenangan silam dan mencari ketenangan.
tetapi kita perlu mengharungi kehidupan ini.
selangkah.. demi selangkah.
bergelut dengan diri sendiri dan berhadapan dengan bebanan yang dicari.
kita hanya boleh bersedia dan menunggu peluang untuk merampas kembali
apa yang telah hilang.
Read more

Popular Posts

Follow by Email

Google+ Followers

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here