THE COCOON ™: Oct 11, 2011
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

11 October 2011

::DASAR PANDANG KE TIMUR::

0 EDITOR COMPLAINING

Dasar pandang ke timur? Di umumkan oleh Tun Dr.M pada tahun 1982. Seperti yang kita sedia maklum, negara Jepun dan Korea adalah merupakan dua buah negara yang begitu pesat membangun, di beberapa bidang, mereka adalah lebih maju dari beberapa negara Barat sendiri. Kejayaan kedua-dua negara ini boleh dijadikan contoh dan teladan kepada Malaysia dan seterusnya dipraktikkan bagi mencapai matlamat pembangunan negara dengan meninggikan prestasi pengurusan dan pembangunan sektor awam dan swasta.
Tapi yang aku tengok sekarang anak-anak muda amik dasar pandang ke timur ni bila tergila gilakan mamat korea atau jepun, belajar bercakap jepun(tak dinafikan aku belajar bahasa jepun) dan memang aku takleh cerita lagi reaksi aku bila aku tengok begitu fanatiknya kalau sebut korea atau jepun.

Kat tempat kije aku dulu... sememangnya aku bekerja dengan syarikat Jepun, boss aku Jepun dan bos aku yang Melayu pon boleh cakap Jepun. Aku takde la fanatik mana pon. Tapi sebab aku bekerja dengan orang jepun, so aku rasa memang ada kebaikan untuk kita terap nilai-nilai atau budaya kerja Jepun/Korea dalam kehidupan seharian kita.

Untuk yang pernah kerja dengan syarikat Jepun atau belajar di Jepun, kita boleh tengok budaya kerja derang tu berlainan. Budaya kerja ni kalau tak silap aku dah diserap kat Malaysia pon dalam tahun 80an jugak. Aku kat sini cuma nak berkongsi macam mana bila kita kerja dengan bangsa asing.
Setiap hari sebelum bermula kerja, memang semua kakitangan syarikat akan membuat senaman ringan di tempat kerja selama 5 minit diselitkan sekali dengan muzik dan arahan. hahahaha best. Lepas habis senaman ringan pulak akan ada sesi membaca motto syarikat dan sebagainya. Setiap sorang mesti akan baca sekali untuk setiap hari dan aku selalu mengelak kalau bab nak baca depan orang ramai sorang-sorang ni. hahahahahah tapi benda tu memang bagus sebenarnya. Cara kerja pulak memang sistematik. Tempat atau meja buat kerja tu asing dan meja untuk buat testing ke ape ke pon asing. Sebab aku kerja di bahagian perindustrian kan, so memang selalu kena pergi sana sini. Kalau orang tak tahu, mesti ingat aku ni suka berkawad atau mengular.. haha padahal kena pergi Lab, kena pergi department sana sini, pergi store, pergi kat operator suma tu. Lagi satu yang perasan kat sini, bos Jepun, jarang balik awal. Mesti balik lewat. Kalau balik awal, tandanya pemalas. Sama macam kat Jepun. Derang akan balik lewat, singgah minum2 dulu pastu baru balik rumah. Sebelum balik kerja lak, kena 5's. Budaya kerja 5's ni korang leh tanya pakcik google tu sendiri. Kemas, susun dan bersihkan tempat kerja korang atau meja kerja korang atau orang putih panggil Workstation. hahahaha Nanti bila nak datang kerja esok, takde la tempat bersepah-sepah kan?
Ha... tu la serba sedikit pengalaman aku bekerja dengan orang Jepun ni. Budaya luar ni bagus kalau kena dengan caranya. Tak salah nak belajar bahasa asing pon. Lagi bagus. Tapi kalau terlampau fanatik... aku rasa korang kena bangun dari mimpi dan cuba untuk berpijak kat bumi yang nyata ni. Sampai bila nak fanatik2 macam tu. Nak tunggu soal jawab dengan malaikat dalam kubur baru nak ingat? heheheh Terus terang aku memang benci orang fanatik gitu.hahahahaha bawak bawak la sedar ke diri.

FootNote ~ Yang jahat memang semua dari aku, yang baik itu hanya dari Allah s.w.t 
Read more

::HIM - Wicked Game:: Enjoy::Cover::

0 EDITOR COMPLAINING
The band and the music. I love all the music and songs played by this band. Remind about me when it's hard to gain something from your life, how to appreciate the life and make me remember all those day that i keep on fighting since now. Hate it? suit yourself.


Wicked Game

The world was on fire and no one could save me but you.
It's strange what desire will make foolish people do.
I never dreamed that I'd meet somebody like you.
And I never dreamed that I'd lose somebody like you.

No, I don't want to fall in love (This world is only gonna break your heart)
No, I don't want to fall in love (This world is only gonna break your heart)
With you (This world is only gonna break your heart)

What a wicked game to play, to make me feel this way.
What a wicked thing to do, to let me dream of you.
What a wicked thing to say, you never felt this way.
What a wicked thing to do, to make me dream of you and,

I want to fall in love (This world is only gonna break your heart)
No, I want to fall in love (This world is only gonna break your heart)
With you.

The world was on fire and no one could save me but you.
It's strange what desire will make foolish people do.
I never dreamed that I'd love somebody like you.
And I never dreamed that I'd lose somebody like you,

No, I want to fall in love (This world is only gonna break your heart)
No, I want to fall in love (This world is only gonna break your heart)
With you (This world is only gonna break your heart)
No, I... (This world is only gonna break your heart)
(This world is only gonna break your heart)

Nobody loves no one.

FootNote ~ hope you like it. KGAS blog make me remember the songs. I love this band.
Read more

::Diamku Gunung Berapi Shinmoedake::

0 EDITOR COMPLAINING
Walaupun angin di Malaysia pada amnya lemah dan arahnya berubah-ubah, terdapat perubahan bertempoh dalam corak tiupan angin. Berdasarkan kepada perubahan ini, empat musim boleh dibezakan iaitu monsun barat daya, monsun timur laut dan dua musim peralihan monsun yang lebih pendek.


Monsun barat daya biasanya bermula pada setengah terakhir bulan Mei atau awal bulan Jun dan tamat pada akhir September. Angin lazim pada amnya dari arah barat daya dengan kelajuan yang lemah iaitu di bawah 15 knot.


Monsun timur laut biasanya bermula pada awal November dan berakhir pada Mac. Semasa musim ini, angin lazim adalah dari arah timur atau timur laut dengan kelajuan antara 10 dan 20 knot. Negeri-­negeri pantai timur Semenanjung Malaysia lebih terjejas dengan tiupan angin ini di mana kelajuannya boleh mencapai 30 knot atau lebih semasa luruan kuat udara sejuk dari utara (luruan sejuk).
Dah tengok cerita ni? Memang best.

Kenape aku menaip macam dalam kat dalam berita je? Mungkin sebab sekarang musin hujan. Hari-hari hujan lebat. Pagi hujan sampai ke tengahari, kemudian mendung je sampai ke petang. Lepas tu hujan bertamu di malam hari mungkin sampai ke subuh. Keadaan tempat lain pon macam tu jugak. Hujannn je memanjang. Bila panas, merungut, hujan pon merungut. Bukan aku yang merungut tapi tak tahu sape.. paham sendiri la yek hahahahah...


Tido pagi tadi walaupun sekadar sejam je masa tido aku akibat dari menjadi serigala jadian didalam bilik aku sendiri, aku cuma sekadar berselimutkan toto. Ada selimut dalam almari aku tapi malas pulak bangun dan amik. Kelajuan kipas dalam bilik pon sekadar nombor 1 je. Itu dah cukup sejuk bagi tubuh aku yang kurus ni yang beralaskan bantal tido aku yang satu dan bantal busuk aku untuk dibuat peluk. Cukup untuk memanaskan tubuh aku yang sejuk ni.
Reverse Osmosis
Suasana yang hujan dan mendung ni memang melembabkan aktiviti osmosis(terma yang aku pon tak tahu maksud) dalam otak aku. Solvi Et Titus yang berada kat pergelangan tangan kiri aku ni pon rasa lambat je bergerak. Oh.. patut la.. memang jarum detiknya tak bergerak tapi masa tu tetap berjalan jugak. Aktiviti dan gelagat manusia lain pon memang aku tengok makin perlahan, makin banyak memandang masa yang berdetik kalau nak dibandingkan dengan kerja yang ada depan mata. Sekali aku leh flashback macam cite The Matrix pulak. Ada ke Matrix tu? kalau ada, aku memang nak pegi jugak kat dalam tu. Aku mula nak mengarut.


FootNote ~ Tetiba nak layan HIM ~ Wicked Game. best wooooo



Read more

::Mati Kutu DaN BeRtuKar MEnjADi WaReWOlF::

3 EDITOR COMPLAINING

Berhabuk, bersepah dan tak kemas macam bilik aku je blog aku sekarang. Bertemankan biskut kering dan nescafe ais, buat aku nak berpikir je malam ni. Sekadar borak-borak kosong, jangan amik port sangat dengan ape yang aku taip dan nak bgtahu kat sini.

Semalam, bunyik bising kat lorong rumah aku. Macam orang takde sivik kot. Patut sebagai islam, tak patut pasang kuat2 muzik tu kalau dah dengar orang azan. Macam mana aku tahu orang yang pasang musik tu islam? sebab aku dengan dia cakap melayu, so islam dan melayu tu memang dah sinonim kan? DJ musik tu memang cakap melayu, orang yang karaoke pon lagu melayu semua. Teliti diam-diam, aku dapat agak, ada parti hari jadi rupanya. Aku ingatkan ada pertandingan bunyik keta sape yang paling kuat. Baru nak pegi join sama. 

Cerita pasal sotong. Aku ada mention pasal sotong dalam artikel aku sebelum ni dan.. yes... malam tu aku masak megi, aku masukkan sotong seekor yang sepanjang sejengkal jari aku. Penangan mengidam punya pasal, dan petang tadi gak, aku masak sambal sardin, aku takde masukkan sotong pon, tetapi tetiba tergerak hati nak masukkan sotong dalam tu, aku terus panaskan sambal aku masak tu dan masukkan sotong dalam tu. (semestinya aku dah siang dulu sotong tu. Buang gigi yang macam paruh tu kat atas kepala sotong dan buang dakwat hitam dia tu). Kalau tak tahu, memang terus terang, failed la bab masak hehehe...Nak lagi segar, jangan masak lama-lama sangat sebab nanti sotong tu akan kecut. Kalau nak rasa Fresh, masak je dalam 3-4 minit.

Cukup dengan ape yang aku membebel. Memang takde kena mengena dengan tajuk entry aku pon hahahahha... Aku rasa aku jadi serigala jadian sebab aku berjaga time gini kot. Cuma bulan je tak mengambang.Nak jadi burung hantu? nak kena bertenggek lak. Setakat bertenggek dalam toilet suda. Jadi burung hantu dalam jamban pon dah kira bersyukur suda. hahahaha

FootNote ~ Air Nescafe Gold aku dah abis. Patut aku turun buat ke tak.? Aku akan pikir lagi sambil taip apa yang patut.
Read more

Popular Posts

Follow by Email

Google+ Followers

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here