THE COCOON ™: Aug 23, 2011
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

23 August 2011

Satu Cerita je

3 EDITOR COMPLAINING


Kisah berlaku di sebuah kampung. Seorang suami bekerja sebagai kelasi kapal telah pulang ke rumah setelah tiga bulan berada di atas kapal. Dalam perjalanan pulang dia telah berkira-kira untuk melepaskan rindu
bersama-sama isterinya.

Setibanya di rumah, dia terus meluru ke arah isterinya sambil berkata "Yang.....abang nak lah !!". 
Isterinya pun menjawab : " malam sikitlah bang...kan anak ada tu" 


sambil menunjuk anak mereka yang berusia 12 tahun itu. Si suami tak puas hati...mana tak, dah tiga bulan tahan, balik2 tak dapat! bengang beb. Last2, si suami mencari idea untuk menyuruh anak nya keluar dari
rumah...sejam pun jadilah. Last2, dia pun mendapat idea, di panggilnya si Amin, anaknya.

" Min...abah dah lama tak makan udang, engkau boleh belikan udang galah kat kedai tak? Tapi, aku nak seekor udang betina dan seekor udang jantan"

Si amin mengerut dahi " Macam mana saya nak kenal udang jantan dengan betina ayah ?"

"Alah....kau pandai2 lah carik!"

Begitulah muslihat si ayah. Fikirnya dengan cara begini bolehlah dia melengah-lengahkan masa anak nya...so bolehlah dia melayan isterinya. Si anak yang dari tadi kebingungan telah keluar dari rumah dan duduk
seketika di bawah rumah. Sambil2 berfikir macam nak bezakan udang jantan dengan betina, tiba2 dia terdengar satu bunyi yang amat asing dari atas rumah dan terdengarlah dia perbualan antara si ayah dengan
si ibu. Sambil kedengaran bunyi2 yang asing itu, tetiba terdengarlah dia ibunya
berkata2 kepada si ayah....

" Hai bang...panjang tangan nampak" Kata si ibu, apabila dilihatnya tangan suaminya merayap begitu rakus sekali.

" Mestilah.... tengah stim !!" Jawab suaminya.... anaknya terkedu!!!! Selepas beberapa seketika amin terdengar lagi perbualan
" Hai yang....terjegil mata nampak" Kata si suami apabila melihatkan gelagat isterinya menjegilkan mata kerana menahan keseronokan semasa si suami sedang mendayung.

" Mestilah tengah stim !!" Jawab pula si isteri....anaknya makin kebingungan. Selepas tu, si amin terdengar satu bunyi yang begitu kuat dari bilik ayahnya...dan tetiba suasana sunyi. Selang beberapa ketika dia terdengar ibunya berkata 


" Bang jangan rendam lama2 sangat!"

Suaminya menjawab: "Alah...rendam lama2 pun bukannya reput"

Si anak tersenyum... dia bangun dan terus kekedai membeli pesanan bapanya. Apabila pulang ke rumah, bapanya sudah menanti kepulangan anaknya, maka terjadilah satu perbualan antara anak dan ayah.

" Kau dah beli udang ?"

"Dah sambil menunjukkan dua ekor udang kepada ayah nya?"

" Mana satu udang jantan?" Tanya ayahnya.

" Yang ni....sebab tangan dia panjang!"... jawab anaknya dengan confident. Bapanya mengerut dahi.

" Mana satu udang betina?" Tanya ayahnya lagi

"Yang ni...sebab mata dia terjegil" jawab anaknya.

" Kurang ajar...kau mengendap ye..." Kata si ayah sambil menampar anaknya. 


maka tersungkurlah si anak....bertaburlah udang yang dibelinya sehingga jatuh ke dalam longkang . Dengan marah bapanya berkata 


" Kutip udang dalam longkang tu...karang terendam pulak !"



Anak nya menjawab " TERENDAM PUN BUKAN NYA REPUT!!!!!"
Ice Cube Sky Dive graphics
FootNote ~ Miahahahahahahahah
Read more

Bendera Berkibar Di Angkasa, Lambang Negara Gagah

0 EDITOR COMPLAINING

Pukul 6 petang tadi aku singgah kejap kat Perling Mall, ada bazar ramadan kat situ. iat dalam hati tak tahu nak makan ape sebenarnya. Makin penghujung bulan puasa ni selera pon dah tak seberapa kalau nak dibandingkan dengan mula-mula puasa. Kalau waktu puncak gini, memang parking pon sentiasa la penuh kalau nak dibandingkan dengan hari-hari biasa kat situ.

Kebetulan pulak hari ni tengok siap ada jurugambar lagi. Patut la ada kereta yang  tak masuk parking. Semua jalan terus je. Tapi sebab aku malas nak tahu pasal apa beratur gitu, tengok ada je kosong, memang terus sumbat masuk la. Bila dah siap parking semua, aku saje nak ushar pe yang orang ramai sangat, ingatkan sape je yang ada rupanya Y.B En. Chia Song Cheng (ADUN Pengkalan Rinting) datang ke bazar tu pastu dia bagi bendera. Siap pasang semua la sambil pusing-pusing kat dalam tu. Sempena dengan bulan kemerdekaan ni jugak dan jatuh pada bulan yang sama iaitu bulan puasa jugak. Nak cakap aku pon dapat jugak la kan hahahha tu je. Aku tengok bukan main lagi semua orang amik. Bukan satu , bukan dua tapi 2.3.4 bendera hahha banyak tu. Rasanya selain kat kereta mesti dia nak gantung kat rumah gak tu. Bagus.. bagus.. dapat la raya nanti rumah bertema Jalur Gemilang kan ? kelassss gitu... lagi kelas... lagi bilik darjah hahahhah



Sempena dengan bulan kemerdekaan ni, jangan lupa kita sama-sama kibarkan jalur gemilang kebanggaan kita ye semua. Kalau nak kenang kembali zaman kesusahan para pejuang kita tu, memang kita patut bersyukur sangat dapat berada dimana tempat yang kita berada sekarang. Kalau Hari Raya jatuh pada hari yang sama dengan Hari Kemerdekaan kita, kan bertuah tu. Dengar ada kedai kat Kotaraya ada jual baru raya bertemakan Jalur Gemilang. heheheh kira unik dan lain dari yang lain. Tak tengok lagi tapi ada la dengar cerita.

Apa pon banggalah menjadi rakyat malaysia. Selamat Hari Kemerdekaan dan Selamat Berpuasa


FootNote ~ Dah pacak bendera kat kereta? hahahah






Read more

Memori Kad Ucapan Hari Raya

0 EDITOR COMPLAINING


Selamat berpuasa.

Hari raya pon dah dekat jugak ni. Menghitung hari bila Ramadan berlalu pergi kan. Kalau kita tengok sekarang pon, tak tahu masih ada lagi tak yang guna kad raya. Bila zaman makin maju dengan segala teknologi yang canggih boleh buat manusia makin malas sebab semua benda nak cepat, ekspress dan mudah. Kira macam semua kat hujung jari gitu. Kalau kita tengok dengan keadaan sekarang, ramai dah yang guna e-card, email, sms dan macam-macam lagi sebagai medium perantara sesama kita untuk merapatkan silaturrahim gitu. Tak kisah apa jua medium yang kita guna, asalkan hubungan tu dapat di eratkan dan dikekalkan.

Ok. Berbalik pada tajuk entry kali ni, aku cuma nak share sket la memori aku waktu ligat nak menghantar kat  ucapan Hari Raya. Selalunya aku memang suka compete dengan adik aku. Tengok banyak mana kad ucapan yang kita hantar dan banyak mana yang akan kita dapat kad balasan. Itu yang best. Seingat aku juga la kan, ada la dalam10 atau 11 tahun lepas kot. hahahah lama giler tu kan. Antara orang yang aku selalu hantar ni, kalau ikut keutamaan, mestilah saudara mara terdekat ke, saudara jauh ke kan. Lepas tu baru la kawan-kawan. Zaman sekolah ni, mesti kalau boleh nak hantar satu sekolah atau satu kelas gitu. 

Ada jugak aku hantar 2-3 orang sahabat pena. Best tu. Kalau nak dibandingkan dengan sekarang, Cyber Cafe pon aku tak nak jejak sebab tak tahu mende la Internet neh. Macam gitu sekali tahap zero la. Itu dulu-dulu punya cite. Berbalik kepada tadi, ada satu part tu, aku dengan adik aku ni cuma beli kertas A4 yang pelbagai warna. Beli la dalam 10 atau 20 keping. Lepas tu satu kertas tu aku lipat 2 bahagian dan aku potong 2. Bahagian yang pertama tu, aku lipat pulak 2. Kesimpulannya satu kertas A4, aku dapat buat 2 keping kad raya. Kira kreafit dan jimat belanja. Kenapa jimat belanja? Kalau nak dibandingkan dengan kad raya yang kita beli (Al maklum lah masa sekolah dulu, takde la jimat-jimat kumpul duit sebab nak beli kat raya.. hahaha) harga ketas A4 sekeping tu lagi murah dari Kad Raya kertas keras tu. Tapi dulu murah kalau nak dibandingkan dengan sekarang. 

Bila dah siap potong dan lipat semua kertas tu, aku pon buat design sendiri. Guna pen ke, marker ke atau mende la orang panggil dah lupa lak pen yang banyak kaler gitu.... masa nak ingat ni la leh lupa lak. hahahahaha....Pasal design lak, buat ikut kreativiti sendiri, guna bahan-bahan yang ada. Kalau korang selalu tengok kat tv pasal benda-benda kreatif D.I.Y ni, mesti korang ada idea punya la. Macam-macam leh buat. Bila dah siap semua tu, dah design cantik, siap dengan ucapan suma, nak lagi kreatif? aku selit je duit raya 5sen kat tiap-tiap kad raya yang aku buat tu. Kira sedekah duit raya gak tu kan kan...hahaAHhHAhHA, dah siap semua, aku buat la pulak sampul untuk kad raya tu.

Kalau nak buat sampul ni, beli kertas A4 yang nipis-nipis pon takpe. Setakat nak potong dan lipat kertas untuk buat sampul ni bukan la susah mana pon kan. Bila dah siap, aku pon, tampal setem... mmm terpikir jap...dulu pakai setem eh kalau nak anta kad raya? tu aku kompius sket. Biasa la kalau nak buat imbas kebelakang ni kan. ntah.. heheh. Bila dah siap, dah pos, pastu tunggu je la dapat jawapan. Alhamdullillah, rasa berbaloi la masa tu bila dapat balasan kad-kad raya dari kengkawan. Penat lelah pon tak terasa.

Itu je lah pengalaman masa aku dulu-dulu sibuk buat kad raya dari beli kad raya. Korang punya pengalaman macam mana? Mesti lagi best kot. huhahuhahahaha.. 


FootNote ~ korang masih guna kad raya lagi? Aku dah lama tak hantar kad raya. huhuhuhuhu


Read more

Popular Posts

Follow by Email

Google+ Followers

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here