THE COCOON ™: Giler kueh di bazar Ramadan
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

19 August 2011

Giler kueh di bazar Ramadan



Penjual Gerai 1: Bang dari tadi saya nampak abang pusing-pusing, tak jumpa ke apa nak dibeli. Susah susah beli lah bubur kacang durian saya ni. Sedap tau bang.

Mamat Pusing: Saya cari kue.

Penjual Gerai 1: Kue apa,

Mamat Pusing: Oh kuehnya mereng mereng. Sepatutnya nipis tapi tebal.

Penjual Gerai 1: Aik kueh apa tu?

Mamat Pusing: Kue salah bikin.

Penjual Gerai 1: Oh..

Mamat Pusing disapa lagi Penjual gerai lain,

Penjual: Bang, beli kueh bang kue koci, popia, karipap, kue apam semua ada bang

Mamat Pusing: Ada tak kueh yang lapis-lapis tapi keras macam kayu.

Penjual: Eh kue lapis ni ada warna warni bermacam perisa. Eh tapi semua ni lembut manada keras cam kayu.

Mamat Pusing: Ader, kue papan lapis.

Penjual: Oh..

Mamat Pusing beredar dan menjenguk ke gerai lain.

Penjual: Adik mau apa. Adik mau ayam panggang ayam golek, ayam percik, ayam goreng, ayam masak merah.

Mamat Pusing: Ada tak ayam hidup masak hitam putih
Penjual: huh..

Mamat Pusing beredar lagi ke gerai lain. disapa pula oleh penjual

Penjual: Bang nak apa bang semua ada macam macam perisa, ada bermacam bentuk dan rupa. Sebut jer.

Mamat Pusing: Ada tak kueh yang panjang-panjang tapi tak sepanjang tiang. Pendek pendek tapi tak sependek kaki.

Penjual: eh kue apa tu bang?
Mamat Pusing: Kueh setangah tiang

Mamat beredar lagi ke gerai lain.

Penjual: Bang beli kue saya bang ada popia ada murtabak, ada mee masak ayam bakar, ada sosej buy 1 free 1 tolak one.

Mamat Pusing: Saya nak kueh kecil kecil tapi tak muat dikuali.

Penjual: ermm kueh murtabak kot (bukan), kueh apam kot(bukan), jadi kueh apa?

Mamat: Kueh salah size

Mamat beredar lagi ke gerai ada banyak biskut.

Penjual: Bang kue raya bang, selain itu ada kue juadah ni buka posa.

Mamat: Ada tak kueh yang selalu di daun tu.
Penjual: Oh itu saya tau. Kue lepat pisang ker, kue koci ke, pais pisang ker, kukus pisang yer.

Mamat: Setahu saya kue tu nama dia kue ulat bulu
Penjual: Oh kue ulat bulu tahun ni saya lupa bikin kerana takut gatal

Mamat belegar lagi dan bertemu dengan gerai segala kueh.

Penjual: Bang sila beli bang macam macam ada. Kue raya kue posa kue raja kue summa ada.

Mamat: Ada tak kueh yang awal awal bulan posa dia takde tengah bulan posa pun dia takde dan hujung bulan posa pun dia takde.

Penjual:???? Apa kuehnya
Mamat: Kueh bulan

Mamat belegar dan kali ni dia ternampak kue idamannya. Dia pun menghampiri gerai yang dijual oleh awek cun.

Mamat: Hai adik, Abang nak beli kueh lah.
Penjual: Pilih jer bang semua kueh boleh dibeli.

Mamat: Saya nak kueh yang tidak diperbuat dari tepung.
Penjual: Susah tu bang semua ni guna tepung. Takder lah bang.
Mamat: Ader... dia macam kueh pau. Adik jer ader.
Penjual: Oh yang tu. Tapi sebelum tu adik nak perkenal sejenis kueh lebih sedap khas buat abang.

Mamat: wah syok nyer kueh apa ya agak agak.
Penjual: Kuehnya keras keras, besarnya agak agak kepala abang juga. Rupa kuehnya teruk sangat macam perangai abang.

Mamat: Oh yer ker kueh apa tu ya... agaknya
Penjual: KUEH TENGKORAK HANG...
PI BERAMBUS. BULAN POSA TAK HORMAT. NAH AMBIK KAU KUEH KUALI..

Panggg... kuali terbang kat kepala mamat pusing. Rupanya mamat ni tak posa..

0 EDITOR COMPLAINING:

Post a Comment

DON'T LET THE NOISE OF OTHER OPINIONS DROWN OUT YOUR OWN INNER VOICE AND MOST IMPORTANTLY, HAVE THE COURAGE TO FOLLOW YOUR HEART AND INTUITION ™

Popular Posts

Follow by Email

Google+ Followers

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here