THE COCOON ™: Fever... Gundam Seed Fever...back again.!!
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

23 September 2010

Fever... Gundam Seed Fever...back again.!!

Ntah macam mana tetiba aku dapat demam "General Unilateral Neuro-Link Dispersive Autonomic Maneuver Synthesis System" neh. atau GUNDAM hehehe..ok kat sini aku citer sket asal usul Gundam ni. 


Mobile Suit Gundam SEED (disingkat menjadi Gundam SEED) atau Kidou Senshi Gundam Shiido adalah salah satu anime Gundam yang berlatar belakang di dalam kurun waktu Cosmic Era. Anime yang berjumlah 50 episode ini diterbitkan oleh Bandai Visual dan Sunrise Inc.dan ditayangkan di Jepun sejak tahun 2002. Tu serba sedikit la aku nak citer.


so aku mula terjebak dengan Gundam ni waktu aku study dulu dalam tahun 2004 gitu la. Pinjam set koleksi Gundam Seed 50 kat kawan aku pastu mula la buat Marathon Gundam dari malam sampai pagi. Part yang aku suka pasal Gundam ni Mobile Suit @ Robot tu sendiri, pastu jalan cerita. walaupun ada plot-plot tertentu yang membabitkan pasal penindasan kaum dan sebagainya, bagi aku benda tu boleh jugak kita tengok dari sudut positif sendiri. macam biasa ada pro dan kontranya. kat sini aku bagi plot cerita dia sket.



Plot cerita

Alur cerita Gundam SEED adalah alur cerita yang sebenarnya cukup sederhana, tapi kerana banyak karakter yang terlibat, menjadi cukup rumit untuk diikuti. Cerita dimulai pada tahun Cosmic Era 70, di saat perang antara pihak Bumi (Earth Alliance/OMNI Enforcer) dengan PLANT (ZAFT) memuncak akibat serangan yang dilakukan pasukan Bumi terhadap sebuah PLANT, Junius Seven dengan menggunakan misil Nuklear. Bumi merupakan tempat hidup manusia yang dilahirkan tanpa modifikasi genetik, yang disebut dengan Natural, sementara PLANT merupakan tempat hidup manusia yang dilahirkan dengan modifikasi genetik, yang disebut dengan Coordinator. Sehingga, sebenarnya perang yang disebut sebagai Bloody Valentine War (Chi no Valentine/Perang Valentine Berdarah Pertama) ini adalah perang antara Natural dengan Coordinator.
Seperti halnya siri Gundam lainnya, terdapat beberapa robot yang menjadi "karakter utama" (tentunya selain manusia), yang dapat dipandu oleh manusia (Natural ataupun Coordinator), yang disebut sebagai Mobile Suit. Pihak ZAFT (organisasi tentera koloni luar angkasa/PLANT), yang terdiri atas orang-orang yang memiliki gen yang dimodifikasi sehingga memiliki otak yang lebih cerdas, fizikal yang lebih kuat, serta tidak memiliki penyakit bawaan, memiliki banyak mobile suit. Sementara, pasukan Bumi hanya memiliki pesawat tempur saja, yang disebut sebagai Mobile Armor.
Cerita diawali dengan pencurian beberapa prototipe dari mobile suit yang dikembangkan oleh prajurit Bumi oleh pasukan ZAFT, yang secara diam-diam dilakukan di dalam sebuah koloni luar angkasa yang dimiliki oleh negara netral Orb, Heliopolis. Heliopolis memiliki sebuah tempat yang disebut dengan Morganraete Inc., yang mampu mengeluarkan banyak peralatan tempur serta peralatan tempur berat, meski tidak digunakan untuk bertempur. Mobile Suit yang dikeluarkan oleh pasukan Bumi itu, disebut juga dengan G-ArmamentG, singkatan dari Genesis atau  Genocide, disebabkan memang semua mobile suit (berjumlah 5 buah prototipe) tersebut dimulai dengan kod G, iaitu GAT-X102 Duel Gundam, GAT-X103 Buster Gundam, GAT-X105 Strike Gundam, GAT-X207 Blitz Gundam, serta GAT-X303 Aegis Gundam. Semua prototipe mobile suit tersebut menggunakan sistem operasi yang disebut dengan "General Unilateral Neuro-Link Dispersive Autonomic Maneuver Synthesis System", yang oleh karakter utama dalam cerita ini (Kira Yamato), disingkat menjadi Gundam. Fizikal mobile suit memang telah jadi dan sempurna, tapi tidak dengan sistem operasinya yang masih dalam tahap pengembangan. Dari sinilah cerita bermula.

pepon aku dalam proses download full episode skang totally 10Gb melalui perantara BitTorrent. hehehe. so ..have fun guys.. hahahaha

0 EDITOR COMPLAINING:

Post a Comment

DON'T LET THE NOISE OF OTHER OPINIONS DROWN OUT YOUR OWN INNER VOICE AND MOST IMPORTANTLY, HAVE THE COURAGE TO FOLLOW YOUR HEART AND INTUITION ™

Popular Posts

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here