THE COCOON ™: Masashi Kishimoto rock!!
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

28 August 2011

Masashi Kishimoto rock!!


Siapakah Masashi Kishimoto? Mesti korang tak kenal kan tapi kalau peminat jenis Kipas-Susah-Mati Manga jepun (Manga = komik, bukan buah mangga) mesti dah familiar sangat dengan nama ni kan? Ok untuk yang tak tahu ni aku cerita seba sedikit pasal Author cerita Naruto. Hehehe sebut Naruto je tahu yek

Naruto Author 'Masashi Kishimoto' Died In Tsunami?
Masashi Kishimoto dilahirkan pada 8 November 1974, adalah seorang artis manga jepun yang sangat terkenal dengan penerbitan watak kartun bersiri Naruto. Adik kembar dia pulak Seishi Kishimoto juga pon aritus manga untuk siri komik 666 Satan (O-Part Hunter) dan Blazer Drive. Dua daripada pembantunya juga iaitu Osamu Kajisa (Tatoo Hearts) dan Yuuichi Itakura (Hand's) juga telah berjaya berdasarkan kerja derang dengan manga Naruto ni
Influence 
Bila Kishimoto mencipta watak bersiri Naruto, dia banyak menkaji dan melihat karaktek watak-watak dalam komik lain dimana kat situ la dia cuba buat karakter watak Naruto ni seunik mungkin. Kiranya lain dari yang lain la. Selain itu jugak, dia banyak melihat dari hasil kerja Akira Toriyama iaitu komik bersiri Dragon Ball sebagai salah satu sumber inspirasi dimana Son Goku, watak protagonist dalam Dragon Ball adalah faktor utama dalam mencipta watak Uzumaki Naruto, watak yang penuh bertenaga dan berpesonaliti nakal. Apabila dia mencipta 3 watak untuk siri tersebut, Kishimoto turut mendapat ilham dari filem The Matrix iaitu salah satu filem kegemarannya dimana pakaian pada watak cerita Naruto itu sendiri ada di ambil dari filem tersebut. Dia juga mendapat idea dari Yoshihiro Togashi iaitu salah seorang dari penulis manga kegemaranya sementara watak Sasuke daripada Sanpei Shitaro dimana terdapat siri komik tersebut telah memberi inspirasi dalam membangunkan karakter Uchiha Sasuke

Apabila dia mula melakar dan melukis watak-watak tersebut, dia melakukanya dalam 5 langkah yang sangat konsisten iaitu concept and rough sketch, drafting, inking, shading, dan coloring. Langkah-langkah tersebut akan terus di ikuti apabila dia mula melukis didalam manga yang akan diterbitkan dan membuat ilustrasi warna yang selalu menghiasi penutup  tankōbon (istilah jepun yang bermaksud - independently appearing book) atau sesebuah buku yang lengkap dengan sendiri dan bukan sebahagian daripada siri (sama seperti monograf). Tak paham? hehe istilah yang kartunis manga jepun selalu guna. Kalau kartunis Malaysia, aku tak tahu ler. Sebagai contoh, Kishimoto yang selalu buat, dalam satu jilid manga atau satu siri manga yang dikeluarkan, kiranya ada satu bahagian manga tu berwarna, lebih kurang macam poster gitu dan ada yang tak berwarna, Itulah teknik yang di panggil tankobon.

Kat sini aku senaraikan hasil kerja beliau. Kalau korang nak cari ke download ke, boleh la google benda-benda ni semua dan kebanyakkan dari hasil kerja Masashi Kishimoto ni memang aku dah tengok sebab aku adalah Kipas-Susah-Mati Naruto yeahhh heheh 

Manga
Karakuri one-shot (1996, Hop Step Award winner, published in Hop Step Award Selection 18 ('95~'96) (1996), Akamaru Jump Winter (1997), and Naruto: The Official Premium Fanbook (2009))
Naruto pilot (1997, published in Akamaru Jump Summer (1997) and Naruto: The Official Fanbook (2002))
Karakuri (April 1998 – May 1998, serialized in Weekly Shōnen Jump)
Naruto (November 1999 – ongoing, serialized in Weekly Shōnen Jump)
Bench one-shot (October 2010, published in Weekly Shōnen Jump)

Guides
Naruto: First Official Data Book (BOOK Naruto Hiden: Rin no Sho Kyarakutā Ofisharu Dēta Book?, lit. "Naruto [Secret Book: Record of Confrontation] Character Official Data Book")
Naruto: The Official Fanbook (BOOK Naruto Hiden: Hyō no Sho Ofisharu Fan Book?, lit. "Naruto [Secret Book: Record of Warriors] Official Fan Book")
Naruto: Second Official Data Book (BOOK Naruto Hiden: Tō no Sho Kyarakutā Ofisharu Dēta Book?, lit. "Naruto [Secret Book: Record of Battle] Character Official Data Book")
Naruto: Third Official Data Book (BOOK Naruto Hiden: Sha no Sho Kyarakutā Ofisharu Dēta Book?, lit. "Naruto [Secret Book: Record of Someone] Character Official Data Book")
Naruto: The Official Premium Fanbook (BOOK Naruto Hiden: Kai no Sho Ofisharu Puremiamu Fan Book?, lit. "Naruto [Secret Book: Record of Everyone] Official Premium Fan Book")

Artbooks
The Art of Naruto: Uzumaki (岸本斉史画集 UZUMAKI Kishimoto Masashi Gashū: Uzumaki?, lit. "The Art of Masashi Kishimoto: Uzumaki")
Paint Jump: Art of Naruto (PAINT JUMP Art of NARUT)
The Art of Naruto: Naruto (NARUTO Naruto Irasuto-shū: Naruto?, lit. "Naruto Illustration Collection: Naruto")

Novels
Naruto: Tales of a Gutsy Ninja (Naruto: Dokonjō Ninden?) — 2010, illustrator
Naruto: Blood Prison (Naruto: Buraddo Purizun?) — 2011, illustrator

Other
Tekken 6 — 2009, guest character designer

Cute kan Hinata Hyuuga neh hihihih



Sape ni eh ? 
heheheh tengok tanda kat mata je tahu

0 EDITOR COMPLAINING:

Post a Comment

DON'T LET THE NOISE OF OTHER OPINIONS DROWN OUT YOUR OWN INNER VOICE AND MOST IMPORTANTLY, HAVE THE COURAGE TO FOLLOW YOUR HEART AND INTUITION ™

Popular Posts

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here