THE COCOON ™: ::Freeganism::Just Wondering::
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

07 October 2011

::Freeganism::Just Wondering::

Sebenarnya aku sendiri tak tahu apa itu Freegan. Aku tahu pasal benda ni sebab aku terpandang kat tv pasal Freegan. Kalau korang pon tak tahu.. aku lagi tak tak tahu. Kita mungkin panggil orang kutip sampah je kot


Freegan ni take the exact extreme opposite of consumerism...erm..kita sebagai muslim memang tak terima consumerism and capitalism life...tapi derang ni take it to the extreme...sampai takkan beli makanan, mereka hanya akan korek dalam tong2 sampah, cari makanan lebihan org dan ambil apa yg elok2 utk di makan (dumpster diving)....Daging atau makanan tenusu yang ada expired date ni memang derang tak amik ler. Ada gak akal nak pikir kan benda expired memang takleh makan hahahahahha
tapi kalau kita baca apa yang derang nak bawa dlm life ni, mmg interesting cam apa islam bawa...kesian tak nampak islam untuk di terap dalam hidup...tapi tu la, nak kebahagiaan itu mengikut neraca akal, Tak makan daging kerana kesian kat binatang, walhal, Allah menciptakan binatang utk kita, supaya kita dpt gigih beribadah kepadaNya!

aku rasa aku penah dengar pasal sorang kawan aku yang buat pon ala-ala macam ni kot. Tapi bukan kutip sampah untuk dimakan, tapi lebih kepada orang-orang dari kebajikan masyarakat yang menolong orang bergelandangan. Kan ada masuk kat tv3 pasal ni. Bukan pasal Freegan tapi pasal gelandangan. Tak tahu gelandangan tu ape? hahah orang yang merempat-rempat ni la. Aku penah gak merempat gak time study dulu. Kena halau dari rumah sewa. Akibatnya merasa la merempat untuk 2-3 hari kot. Tapi skang bukan yang tu aku nak cite.
Islam is moderation, wasathiyyah....dalam apa2 jua keadaan...even dalam beribadat! Kalau kita extreme akan jadi lah seperti derang nih, Freegans la, Vegans la, Capitalist, Communism... apa yg Islam gariskan tu lah yg paling cantek dan terbaik, alhamdulillah beruntung kita berada dalam Islam!

FootNote ~ Understand yourself, your fate and your future.

0 EDITOR COMPLAINING:

Post a Comment

DON'T LET THE NOISE OF OTHER OPINIONS DROWN OUT YOUR OWN INNER VOICE AND MOST IMPORTANTLY, HAVE THE COURAGE TO FOLLOW YOUR HEART AND INTUITION ™

Popular Posts

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here