THE COCOON ™: Bahana Mercun.. Amik la Ikhtibar
~ AcidFlynn Wraith ~ Inspired by ~ AcidFlynn Wraith ~

Followers

Blog Archive

Blog

20 August 2011

Bahana Mercun.. Amik la Ikhtibar


Lagi jadi mangsa mercun.
Terbaru, seorang pelajar tingkatan 1, hampir putus 3 jari tangan kanannya. Selain melecur di leher dan dada.
Mangsa, Mohd Shafiq Zuhairi Zainuddin, pelajar Sekolah Menengah Kompleks Sukan Seberang Takir, Kuala Terengganu.Kejadian berlaku 9 malam tadi, di perkarangan masjid Seberang Takir. Mangsa bermain mercun bersama 5 rakan, ketika ahli keluarganya sedang solat terawih Mohd Zuhairi yang cedera teruk, dikejarkan bapa saudaranya, Mohd Anuar Ismail ke Hospital Sultanah Nurzahirah.


Ni lagi satu kisah yang kalau kita ingat, mayat melambung sampai ke pokok...ada rasa insaf tak nak main mercun ke ape? kes simpan mercun banyak2... di petik dari Berita Harian. baca yek
Foto

Mangsa letupan ‘gudang’ mercun kesal, insafi kesilapan Ramadan lalu
KUALA TERENGGANU: “Sampai sekarang, saya menyesal dengan apa yang berlaku hingga saya cacat. Saya menasihatkan jangan sesekali terbabit dengan mercun, sebab meriahnya hanya sekejap tetapi lepas itu, kita boleh merana seumur hidup.
“Apapun, saya bersyukur kepada Allah SWT kerana masih memberi peluang bernafas dan menginsafi kesilapan lalu. Saya tidak akan mengulanginya kerana sudah kesal dan insaf," kata Mohd Asrizan Muda, 24, yang hancur kaki kanan dalam letupan di rumah tinggal di Kampung Makam Lama, di sini, yang percayai dijadikan gudang menyimpan mercun dan bunga api, awal Ramadan tahun lalu.
Kejadian tragis itu bukan saja menyebabkan kaki kudung selain beberapa kecederaan di anggota badan, tetapi lebih menyayat hati, seorang kanak-kanak berusia enam tahun yang juga anak rakannya, Khairul Arief Ayub, maut dan mayatnya melambung tersangkut setinggi 15 meter di atas pokok dengan kepalanya hancur. 

Tragedi berdarah pada 12 Ramadan tahun lalu turut mencederakan seorang lagi rakannya, Mazlan Abdullah, 30, yang cedera di mata, muka dan badan selepas stok mercun dan bunga api di rumah tinggal itu meletup sehingga dentumannya boleh didengari sejauh empat kilometer.
Mohd Asrizan yang lebih dikenali sebagai Botak di kalangan penduduk kampung berkata, Ramadan kali ini mengingatkannya dengan kejadian itu yang menyebabkannya koma tiga bulan dan terlantar di hospital, sehingga lehernya ditebuk untuk membolehkannya bernafas kerana keadaannya kritikal ketika itu.

"Selepas sedar daripada koma, saya sedih melihat kaki kanan kudung. Hanya Allah tahu pilunya perasaan saya melihat kaki kanan dipotong bermula dari bawah lutut, selain cedera teruk di kaki kiri. Saya kini, terpaksa menggunakan kaki palsu manakala kaki kiri pula sakit dan tidak boleh berdiri lama kerana buku lali beralih ke tapak kaki. 
"Saya bagaikan mati hidup semula. Walaupun kesal, ia tidak mampu mengubah masa lalu dan berharap, ia menjadi pengajaran kepada orang lain kerana selagi tidak kena, kita tidak serik. 

"Menjelang Aidilfitri tidak lama lagi, pasti ramai menjual dan bermain mercun kononnya memeriahkan perayaan tetapi perlu beringat kerana menyesal kemudian tidak berguna," katanya ditemui di Kampung Seberang Baruh di sini.
Beliau kini banyak membantu ibunya menjahit di rumah sebagai punca pendapatan, selain berbasikal mengelilingi kampung untuk membiasakan pergerakan kakinya.

Bukan untuk mengaibkan tapi sekadar nak kongsi macam mana kalau kita yang ada kat tempat dia ke ape.. yang baik dijadikan tauladan... yang buruk jadikan sempadan. Waktu nak berseronok ni memang dah tak ingat dah apa-apa tapi bila dah jadi macam ni, seronok pon dah takde dah... sekali tu je la nak seronok pon kan. ha.. beringat yek

0 EDITOR COMPLAINING:

Post a Comment

DON'T LET THE NOISE OF OTHER OPINIONS DROWN OUT YOUR OWN INNER VOICE AND MOST IMPORTANTLY, HAVE THE COURAGE TO FOLLOW YOUR HEART AND INTUITION ™

Popular Posts

Follow by Email

Google+ Followers

Total Pageviews

My Blog List

Search This Blog

PING

Blogged.my Blogged.my
Best View Resolution 1280 x 1024 [RECOMMENDED]
Donate Here